A betűtanulás
Az olvasástanulás folyamata három fő szakaszból áll a betűtanulás, a szóalkotás (összeolvasás) és a szövegértés. Ez a cikk az első fázist a betűtanulást és a hozzá szükséges részképességeket mutatja be, illetve milyen játékos feladatokkal lehet ezeket a területeket fejleszteni iskolában és családban egyaránt. Lényeges, hogy ezek a feladatok a gyerekekhez minél játékosabban, cselekedtetve érkezzenek meg. Kardinális pontja a tanulás folyamatának a pozitív érzések átélése, mert ez által vésődik be megfelelően az idegrendszerbe az elsajátítandó ismeret. A változatosság gyönyörködtet, szokták mondani ez még fontosabban érvényesül a tanulás folyamatára. Minél többféle módot, több érzékszervet, eszközt bevonunk, annál élményszerűbb lesz a folyamat. Fontos, hogy a gyermek örömmel, szorongásmentesen tanuljon. Szorongásmentes állapotban az agy akár 31%-kal nagyobb teljesítményre képes. Tehát ugyanolyan hangsúlyt kell fektetnünk a gyermek érzelmi és értelmi képességeinek fejlesztésére egy időben, az optimális eredmény eléréséhez. Varázslóvá kell válnunk, hogy a gyermek igazi varázslatként élje meg az iskolát, hiszen csodát vár. Adjuk meg, mert minden csemetének jár a mesés utazás, a betűk és számok birodalmába!
-
Betűtanulás (hangoztatás)
-
Betűk felismerése, beazonosítása (A; a; A; a) – Gestalt-funkció
A Gestalt-funkció azaz az alak-háttér megkülönböztetése, a vizsgált formák felismerését, háttérből való kiemelését célozza meg. E funkció alkalmazása során a gyerek úgymond „passzív” vagyis csak a szemével pásztázza az ábrákat s várja, hogy megjelenjenek a keresett formák. Nincs szabályszerűség e feladatok megoldásában, a gyakorlás taníthatja meg az idegrendszert a Gestalt-funkció megfelelő működtetésére.
Játékok gyakorlásra:
- Különböző formák, ábrák „össze vannak firkálva” ki kell találni mi bújt el a firka alatt. Ez lehet geometriai, állatos bármilyen ábra.
- Nagyobbaknál egy-egy betű vagy szó hosszában ketté vágva vagy el van takarva, ki kell találni melyik betű illetve milyen szó lehet.
- Melyik betűre gondoltam? Egy álló egyenesből és három fekvő egyenesből áll. (E)
- Polifoamból az ábécé betűit ki lehet vágni. Tegyük zsákba és a gyerekek tapintás útján nevezzék meg a kitapogatott betűt.
- Rajzoljanak a gyerekek egymás hátára betűt kisebbek formát pl. házikót. Találják ki mit írtak vagy rajzoltak a hátukra. A párok cseréljenek. Ez otthon is jó móka.
- Lézer pointer tollal (1-es osztályú ) rajzoljunk a falra formákat, betűket. A feladat szintén az előbbihez hasonló felismerni a megrajzolt ábrát, betűt. Csak felnőtt használhatja!!
- Különböző betűtípusokkal írt betű felismerése vagy szó olvasása.
-
Betűk megkülönböztetésének képessége (pl. b; p; d) – Vizuális differenciálás
A formák megkülönböztetésének képessége, az elemző látásmód, analízis- szintézis. E műveletekhez, már nélkülözhetetlen az irányított szemmozgás, a téri tájékozódás valamint az idegrendszer elemző-szervező működése. A téri tájékozódás mindig három szinten történik először saját testen, majd térben és a síkban.
Játékok gyakorlásra:
- Kép, rajz kiegészítése.
- Mozaik játékok, puzzle, sorminta folytatása.
- Bizonyos betű keresése, bekarikázása szövegben.
- Formák keresése a környezetükben pl. háromszög, kör, négyzet.
- Pótolják a hiányzó b vagy d betűket a szavakból! A kiegészített szavakkal alkossanak mondatot, hogy érezzék a mondatban betöltött szerepével is különbséget.
__al, __al, ___él, ___ér, ___ér ha___, ha____, za__, va___, lá___, a____
-
Hangok megkülönböztetésének képessége (b-p; d-t) – Akusztikus differenciálás
Azonos illetve hasonló hangzású hangok hallás utáni megkülönböztetésével a különbségek észlelésének képessége. Miután a mai gyerekek nagy számban beszédészlelés és -értés problémával küzdenek szerencsés olyan olvasástanítási módszert alkalmazni, ami figyelembe veszi a homogén gátlást. E fogalom alatt azt értjük, hogy a hasonló elemek egyidejű megtanulása megjegyzési nehézséghez vezet (Ranschburg, 1939). Amikor a gyerekek írni-olvasni tanulnak, gondoskodni kell róla, hogy a hasonló betűk (pl.:b-d-p) tanítása között elegendő idő teljen el. Először külön gyakorolják a hasonló betűket és csak akkor helyezik egymás mellék őket, ha külön-külön már biztonságosan mennek. Ezután pedig sok időt szánnak arra, hogy gyakorolják a hasonló betűk és szavak megkülönböztetését (Meixner, 1993).
Játékok gyakorlásra:
1.Vegyünk fel különböző zajokat, hangokat telefonnal ismerjék fel a gyerekek minek a hangját hallják.
2.Terítő alá tegyünk tárgyakat pl. kulcscsomó, üvegpohár, papír, fakocka, celofán, csengő. Szólaltassuk meg a tárgyakat összekoccintással, tépjük szét vagy gyűrjük össze a papírt, celofánt. Melyiket ismerik fel?
3.Szerezzünk képeket az alábbi szavakhoz. Mutassák meg melyik képnek hallják a nevét?
bab-pap, seb-zseb, szikra-szikla, szám-szán, sál- száll, gyom- nyom, korom-köröm, tető- tetű
Nagyon sok ilyen szót gyűjthető, amivel lehet játszani a gyerekekkel. Mindig képezzünk a szópárokkal egy-egy mondatot. Később lehet vicces mondatokat is alkotni és helyessé varázsolni őket.
4. A kéményben sok a köröm.
Gyorsan siklik a szám.
A térdemen lett egy zseb.
5. Egyforma vagy nem egyforma? Olvassuk fel a szópárokat, koppintsanak vagy emeljék fel a ceruzájukat, ha nem egyforma szavakat hallanak. Itt is fontos, hogy foglalják mondatba az elhangzott szavakat.
hal-hall, kép-kép, tol-toll, lép-tép, új-ujj, kap-lap, tél-fél
Lényeges, hogy a gyerekek érzékeljék a hangok, szavak közötti különbséget és ezt minél játékosabb formában, cselekedve éljék át.
-
Betűk hangoztatása – Társításos tanulás (intermodális integráció)
Hallási és látási ingerek, a hallott beszédhang (fonéma) a látott betű (graféma) összekapcsolása.
Hamarosan a cikk folytatásában a szóalkotásról (összeolvasásról) olvashattok bővebben.
Derűs tanulást, vidám perceket kívánok nektek!