Várva várt vár?

Már iskolás vagyok! Amikor óvodába jártam alig vártam, hogy elsős legyek. Emlékszem, mennyire izgatott voltam nyáron, milyen lesz, amikor bepakolom az iskolatáskába a szép tolltartómat, illatos füzeteimet, könyveimet és belépek az iskolába. Mindenki engem fog nézni és büszke lesz rám, milyen nagyra nőttem, milyen ügyes vagyok.  Minden füzetet, könyvet bekötöttünk anyával. Szerintem anya is nagyon várta, hogy iskolás legyek. Tudom ő is izgult kicsit, akárcsak én. Anya és apa mindig nyugtatgatott, minden rendben lesz.

Elolvasom “Várva várt vár?”

Bizonyítványosztásra

Az utóbbi napokban nagyon sok fotó felkerül a közösségi oldalakra a gyerekek kitűnő bizonyítványairól. Természetesen gratulálok minden kimagasló eredményt elérő kisdiáknak, de jusson eszünkbe, hogy nem minden szülő és csemete éli meg így a bizonyítványosztást. Sok család szorongásként éli meg ezeket a napokat. Hallottam olyat is, hogy inkább el sem mennek az évzáró ünnepségre. Óriási frusztrációt élhetnek át ezek a szülők és gyerekek. Biztos, hogy ez csak így működhet? Jegyre, osztályzatra mérjük a lurkókat? Optimálisak a lehetőségek, a feltételek ahhoz, hogy a gyerkőc a személyiségének, képességeinek megfelelő szintet tudja nyújtani? Szeret a gyerek rossz jegyet kapni? Szerintem minden szülő büszke lehet a gyermekére, osztályzattól függetlenül. Nagyon fontos, hogy ezt mondjuk el, éreztessük velük, hiszen a szeretet feltétel nélküli. Nem függhet jegyektől. Ne hagyjuk gyerekeinket abban a tévhitben felnőni, hogy azt érezzék, a szeretetünk attól függ, hogyan teljesítenek az iskolában. “Egy szülő nem adhat nagyobb ajándékot a gyerekének, mint hogy büszke rá!”

Ezek a gondolatok inspiráltak arra, hogy megosszak veletek egy mesét, amit már régen írtam pontosan 10 éve bizonyítványosztásra, azt szerettem volna már akkor is, a gyerekek és szülők egyaránt érezzék, hogy mindenki jó valamiben, csak észre kell vennünk. Minden csemete büszke lehet magára és a szüleik is büszkék lehetnek rájuk, hiszen óriási kincsek vannak a lurkókban.

Elolvasom “Bizonyítványosztásra”

Olvasási készség fejlődése, fejlesztése I.

Az olvasástanítás az iskolában történik, viszont az anyanyelv elsajátításának bölcsője a család. A tipikusan fejlődő gyermek, akivel minden nap beszélgetünk, mesét mondunk, minimalizáljuk az elektromos kütyük használatát megfelelő szellemi, lelki táplálékot kap az alapozáshoz, amire építkezni lehet. Hat éves korára a gyerek képessé válik az írott anyanyelv elsajátítására. A szókincsfejlődés 6 éves korban nem fejeződik be, folyamatosan bővül. A szakemberek és a család egymással karöltve sokat tudnak tenni az optimális szint elérése érdekében.

Elolvasom “Olvasási készség fejlődése, fejlesztése I.”

Megy vagy meggy nem mindegy, mert nem mind egy!

Az utóbbi években számos vizsgálat eredménye, de a pedagógiai tapasztalat is azt mutatja, hogy mind az általános iskolában, mind a középiskolában megnőtt a tanulási nehézséggel, zavarral küzdő tanulók számaránya. Az iskolában sokszor panaszkodnak a pedagógusok, hogy a gyermek nem érti, amit mondanak neki. Az utasításokat rosszul értelmezi, elvész már a hallott információk között. Sokszor hallom és tapasztalom, hogy visszakérdeznek a gyerekek, gyakran elkalandoznak, nem figyelnek. A gyerkőcök egy csoportjánál a beszédfeldolgozási folyamatok bizonytalansága érhető tetten, amely a beszédészlelés életkori szinttől való elmaradásában vagy súlyosabb esetben a beszédmegértés zavarában nyilvánul meg.  Gyakran a szóértés, mondatértés is problémát okoz. Okozatként a tanulási kudarc jelenik meg, amelyet a későbbi sikertelenség miatt különböző pszichés tünetek is követhetnek viselkedési zavarok, magatartási problémák. Találkoztam már olyan esetekkel is, amikor rövid időn belül megjelentek a viselkedésben jelentkező jelek. Azt kell mondanom paradox helyzet, mert ezek a gyerekek vannak „szerencsésebb” helyzetben, ha fogalmazhatok így, mert hamarabb jelzik,  „figyeljetek rám, segítségre szorulok”. Ezt a” jelzést” hívja segítségül a csemete, s így hamarabb kerül szakemberhez és idejében elkezdődhet a probléma okának felderítése és kezelése. A csendesebb, visszahúzódó gyerekeknél előfordul, csak hosszú idő után derül ki, hogy a tőle elvárt szinttől jóval gyengébben teljesít. Azaz a tanulásra szánt idő nincs arányban a teljesítményével. A beszédészleléshez és megértéshez szükséges, de nem elégséges az ép hallás, tehát ép hallás mellett is megjelenhet a beszédészlelés és megértés zavara.

Elolvasom “Megy vagy meggy nem mindegy, mert nem mind egy!”