Játék, mese, mozgás

Álmainkért küzdeni kell, a cél eléréséhez összpontosítanunk kell, erőfeszítéseket kell tennünk. Ám arról se feledkezzünk meg, hogy az élet apró örömök szövete. Amit azért kaptunk, hogy bátorítsanak. /Paulo Coelho/

A gyerekek nevetését receptre kellene felírni.  A gyerekek maguk az öröm forrásai, mosolyuk, őszinte megnyilvánulásuk felhőtlen pillanatokat csempésznek életünkbe. Ők mindennek tudnak örülni, egy mosolynak, szónak, rajznak, az égen megjelenő szivárványnak, egy elröppenő tarka pillangónak, mindennek, ami környezetükben megtalálható.  Boldogok lehetünk, hogy részesei lehetünk ezeknek a pillanatoknak. A gyermeki tekintet, szó elvarázsol, igazi kincs minden csemete.  Lelkük oly tiszta, mint a csillogó fehér hó, a mi feladatunk, hogy ezt a makulátlan gyermeki lelket oltalmazzuk, amennyire csak tudjuk, hogy ragyogása ne vesszen el, csak fényesedjen általunk. Segítsük személyiségük egészséges fejlődését. De melyek azok a tevékenységek, melyek csemetéink és magunk számára is természetesek és örömet okoznak?

Elolvasom “Játék, mese, mozgás”

Játékos feladatok szókincs, mondat és szövegértés fejlesztéséhez

Néhány játékötletet ajánlok nektek, amit szülőként és pedagógusként is használhattok. A gyerekek nagyon szeretik és cselekvésbe ágyazottan, játékosan sajátítják el az ismereteket. Érdemes beszereznetek zsebes dobókockákat, mert rengeteg lehetőséget rejt magában.  A kocka zsebeibe témáknak megfelelően helyezhettek el képeket, szavakat, kérdéseket csak a fantáziátok szab határt a használatának. Bármilyen órán használható kooperatív munkához is szuper, itt már a gyerekek tölthetik meg tartalommal a zsebecskéket. El is nevezhetitek varázskockának, mert igazi csodák képesek születni használatukkal.

Elolvasom “Játékos feladatok szókincs, mondat és szövegértés fejlesztéséhez”

A szövegértés, szövegfeldolgozás fejlesztése

Már nagycsoportos óvodásoknál, de leginkább kisiskoláskorban elengedhetetlenül fontos a szövegértés, és a szövegfeldolgozás és szöveg visszaadásának, újraalkotásának a fejlesztése. Sajnos a tévénézés, a túlzott számítógép-használat megöli a belső képzetáramlást. Mivel készen kapja a gyerek a vizuális megjelenítést, ezért nincs szüksége fantáziálásra. Ráadásul a rajzfilmek egy része nem is bírnak megfelelő tartalommal és cselekménnyel. A vizuális és auditív effektekre építve harcra, küzdelemre szólítanak. Azon túl, hogy nem adnak lehetőséget a rajzfilm történéseinek belső megjelenítésére, még erőszakra is ösztönöznek. A túlzott tévénézés és számítógépezés másik káros hatása, hogy elveszi az időt a játéktól és a kommunikációtól. Az audiovizuális eszközök hiányában a gyermek „kénytelen” játszani, a játékhoz pedig belső képzetáramlásra, fantáziálásra és kreativitásra van szükség.

Elolvasom “A szövegértés, szövegfeldolgozás fejlesztése”

Egyre több az agresszív gyerek III.

Miután valójában egyre több az agresszív gyerek tudnunk  kell segítő kezet nyújtani a csemetéknek, családoknak. És tudnunk kell segítő kezet elfogadni is. Fontos, hogy felismerjük a kompetenciáinkat és vonjunk be segítő szakembereket a folyamatba attól nem válunk kevesebbé, de azt sem jelenti, hogy minden megoldást pl. a pszichológustól, fejlesztő- vagy gyógypedagógustól várunk. Ez egy közös „munka” a gyerekekért.  A segítségnyújtás a közösségerősítésében, a közösség tagjaiban az „együttérzés, megértés, egymás segítése” normáinak kiépítésében, valamint az agresszív gyerekek személyiségének megfelelő formálásában rejlik.  A kulcselem a kezünkben van,  sokat szükséges kommunikálnunk a közösséggel, ismerni kell a közösség struktúráját, a vezéregyéniségeket, s azok befolyásolásainak módjait és olyan módszereket szükséges tudnunk, amivel hatékonyan boldogulunk a problémás esetek kezelésében. Erre egy óra kevés egy héten, folyamatos odafigyelést, értőfigyelmet és szeretet kíván minden nap, minden órán és az órákon túl is. Ez hosszú távú, tartós, életre szóló pozitív eredményt teremt.

Elolvasom “Egyre több az agresszív gyerek III.”