A nevelés ábécéje

Életünk folyamán mindannyian tanulunk és tanítunk, a személyiségünkkel, szavainkkal, tetteinkkel, létezésünkkel. A teljesség igénye nélkül megpróbáltam, mint anya és pedagógus összegyűjteni mit is jelent a nevelés rövid kifejezésekben összefoglalva. A szavaknak ereje van, legyen az kimondott vagy leírt formában. A szavak beindítják a gondolkodásunkat és megtöltjük őket jelentéssel, mindenki a saját életére, hivatására vonatkoztatva.  Egy kedves szó olyan, akár a tavaszi napsütés.

Elolvasom “A nevelés ábécéje”

Kedves Szülők! 2018 szeptemberétől elindítjuk alsó tagozatos csemetéknek napközis csoportunkat

Több szülő kérte, hogy milyen jó lenne, ha a fejlesztőfoglalkozásokon kívül napközi is működne nálunk. Ennek az igénynek szeretnék most teret adni. A napközis foglalkozásaink 13:00-16:00 óra között zajlanak, 16:00 órától 17:30-ig fejlesztésre és tehetséggondozásra van lehetőség. Összekötjük a kellemest a hasznossal hiszen, ha fejlesztést vagy tehetséggondozást igényel gyermeked megtörténik egy helyen, így időt spórolhatsz meg és a gyermeked a megszokott környezetben marad. A gyerekek úgy mennek el a napköziből, hogy este már nyugodtan játszhatnak, az iskolai teendőik kész vannak.

Elolvasom “Kedves Szülők! 2018 szeptemberétől elindítjuk alsó tagozatos csemetéknek napközis csoportunkat”

A kötődés fontossága

A nevelés fogalma sokunkat foglalkoztat. Hogyan legyünk tökéletes szülők, pedagógusok, nagyszülők, hogyan neveljünk tökéletes gyereket? Pedig a lényeg nem a tökéletességre való törekvésben van, hanem az elég jóban. Legyünk elég jó szülők, nagyszülők, pedagógusok. A nevelésnek akárcsak a körülöttünk alakuló világnak mindig változásra van szüksége. Minden gyermekhez más út vezet, hiszen nincs két egyforma személyiség. Viszont a nevelésnek is, mint mindennek vannak bizonyos esszenciái,  hogy elég jó nevelőkké váljunk. A mostani írásomban egy ilyen lényeges elemet szeretnék bemutatni a kötődést és a család, közösség szerepét a gyerekek életében.

Elolvasom “A kötődés fontossága”

Az olvasástanulás folyamatának szakaszai és az olvasást megalapozó képességek II.

 

Szóalkotás (összeolvasás)

 

  • Balról jobbra haladás – iránydominancia

Az olvasás és írás balról jobbra történik a magyar nyelvben. A legtöbb gyermeknél 6-7 éves kora között egyértelműen kialakul a domináns oldal. Azoknál a gyerekeknek, akiknél nem alakult ki a lateralitás (oldaliság vagyis, hogy a jobb, vagy a bal oldali kezét, lábát, szemét, fülét, használja-e elsődlegesen a gyermek) nehezített az olvasás- és írástanulás.  Fontos a biztos oldaliság kialakítása ez az alapja többek között az irányok helyes felismerésének is. A dominanciákhoz, csak nagy körültekintéssel szabad hozzányúlni, mert az átállítással kárt okozhatunk.

  Elolvasom “Az olvasástanulás folyamatának szakaszai és az olvasást megalapozó képességek II.”