A szakértői bizottság pszichológiai, pedagógiai esetleg orvosi vizsgálatokra épülő komplex diagnózist alakít ki, vizsgálati tapasztalatok alapján. A célja a gyermek nevelése, oktatása során milyen kiemelt figyelmet kapjon és a különleges bánásmód szükségességét állapítja meg az aktuális vonatkozó jogszabályokra hivatkozva. Továbbá tartalmazza még a fejlesztési javaslatot, szakember szükségletet, amely alapján a gyermek jogosult a köznevelési intézményekben – a szülő számára ingyenes – ellátásra.
Azért fontos, hogy a gyermek hozzájusson ahhoz a többletjogosultságokhoz, ami a szakértői véleményben szerepel. Ez sajnos nem tud minden esetben és feltétellel megvalósulni intézményi keretek között a szakemberek kevés száma miatt.
Mit tartalmaz?
A teljesség igénye nélkül néhány teszt, amellyel találkozhat szülő és pedagógus. A méréseket a gyermek életkora, a pedagógus és szülő által kitöltött vélemény, a vizsgálat kérésének oka illetve a vizsgálat során felmerülő részképesség hiányosságok mikéntje határozza meg.
Anamnézis:
a gyermek élettörténetének, fejlődésének mérföldköveinek nyomon követése az anamnézis segítségével, továbbá információkat ad a környezetről is, a szülővel történő beszélgetés során.
Komplex pszichológiai – gyógypedagógiai vizsgálat
Exploráció, ami kikérdezés, beszélgetés, megfigyelés útján történhet.
Szék-lámpa vagy Pieron teszt:
mindkettő a figyelmet vizsgálja a gyermek életkorától függően. Megmutatja a tempót, meghatározott idő alatt megtalált darabszámot és hibázások számát.
WISC-IV gyermek intelligencia teszt:
általános értelmi szint megállapítására standardizált összetett képességvizsgáló eljárás. Négy fő indexet tartalmaz és azon belül további szubteszteket, amelynek célja az átfogó működés megragadása többféle feladattípuson keresztül.
Vml (Verbális megértés Index):
a szóbeli fogalomalkotás és gondolkodás illetve a környezetből való információszerzést valamint az általános szabályokra társas helyzetekre vonatkozó ismereteket méri. Az olvasás, írás, matematika teljesítményben van szoros szerepe.
Pkl (Peceptuális következtetés Index):
a nonverbális fluid gondolkodás, a perceptuális következtetés és szervezés mutatója vizuálisan bemutatott nonverbális ingeranyagokon. A képi ingerek megfigyelését, megértését megszerzett információk összeillesztésének készségét, valamint az absztrakt, kategoriális (csoportokra bontott) gondolkodásra való adottságot méri. Szoros kapcsolatban van a matematikai teljesítmény fejlődésével. Hatással van az olvasási képességre, az írásbeli kifejezőkészségre.
MmI ( Munakemória Index) :
Verbális (szóbeli) anyagokra irányuló figyelem, koncentráció és a rövidtávú illetve munkaemlékezet mutatója. Szorosan hat a tanulási folyamat minden fázisára, utasítások követésére.
FsI (Feldolgozási sebesség Index):
a mentális és grafomotoros (finommozgások koordinációja, írásmozgás) folyamatok sebességének mutatója egyszerű információk esetében . Vizuális pásztázáson és szekvenciális követésen alapuló feladatok . A teljesítményre hatást gyakorol a rövid távú vizuális emlékezet, a figyelem és vizuomotoros( szem-kéz ) koordináció. A tanulási készséget, az ismétlődő információk gyors hiba nélküli feldolgozását és kognitív flexibilitást (megismerő funkciók rugalmasságát) méri.
TtIQ (Teljes teszt Index):
A vizsgált személy intelligencia szintje a szubtesztek alapján.
Bender A ( 4-6 éves gyermek) vagy Bender B (6-12 éves gyermek) :
Kortól függően. A vizuomotoros koordinációt vizsgáló eljárás. Gyenge működés esetén átlagos intelligenciaszint mellett bizonyos teljesítmények zavarát jelentik, organikus tünetként értelmezhető.
Olvasásvizsgálat:
a mérés során (betű, szótag, szó, szövegszinten) képet kapunk a gyermek olvasási tempójáról hibázások számáról, hibatípusairól, az olvasott szövegértésének milyenségéről.
Írásvizsgálat:
megmutatja a gyermek melyik kezét használja, ceruzafogását, betűalakítását, betűkapcsolását. Megfelelő nyomatékkal, vonalvezetéssel, tempóval dolgozik-e. Másolásnál és tollbamondásnál egyaránt a hibák milyenségét és mennyiségét.
Matematikai képességvizsgálat:
számfogalom, analógiás gondolkodás kialakult vagy kialakulatlan. Számlálás növekvő, csökkenő sorrendben. Globális mennyiség felismerés, mennyiségállandóság. Összeadás, kivonás, pótlás, bontás, szöveges feladatok kortól függően. Ujjait használja-e a műveletek végzésénél. Milyen a számemlékezete.
GOH/GMP:
Beszédhanghallás, beszédészlelés, beszédmegértés vizsgálata
Bővebben információ erről a diagnosztikáról itt olvasható:
Ezeken a vizsgálatokon kívül még több mérési eljárást is tartalmaz a szakértői vélemény, hogy komplexen feltárja a gyermek képességprofilját a fejlesztendő területeket, irányokat. Fontos azt is figyelnünk mi az a részképesség, amiben a gyermek jól teljesített, mert erre alapozva erősíthetjük a elvárt szinten nem működő képességeket.
Fotók forrása: pixabay.com