Egyre több az agresszív gyerek II.

Vannak gyerekek akik, csak akkor agresszívek, ha frusztráció éri őket.  Ők az impulzív agresszív gyerekek. Valamilyen okból kifolyólag gyenge még az idegrendszerük feszültségtűrő képessége. Az ilyen gyerekek nevelhetősége egyébként jó, csak félő hogy a durva viselkedés miatt, ha nem segítünk, a közösség perifériájára kerülnek, a társai „megbélyegzik” XY és Z „rossz gyerekek” a csoportban vagy osztályban. Ha történik valami rendbontás a közösségben szinte biztos, hogy előkerül ezen gyerekek meggyanúsítása, holott lehet jelen sem voltak a rendetlenkedésnél. Szomorú következményei lehetnek, ha nem tudunk hatékony támogatást nyújtani, ugyanis a rosszcsontok innentől tényleg elkezdenek  agresszíven viselkedni, mert ezt várják el tőlük. A Pygmalon-effektus negatív példája. Lényeges itt is, mint minden nevelési helyzetben a felnőttek szemlélete, a pozitív mintaadás. A gyerekeknek óvodában és az alsó tagozatban jó vagy rossz létezik. Nincs átmenet, nem érzékelik még az apró különbségeket. Ha a pedagógus azt mondja, hogy Pistike rossz, a gyerekek is annak fogják látni, mert a csemeték velünk azonosulnak a mi értékrendünket követik.

Elolvasom “Egyre több az agresszív gyerek II.”

Egyre több az agresszív gyerek I.

Ranschburg Jenő szerint az agresszió során az egyén nyílt vagy szimbolikus formában szándékosan okoz kárt, sérelmet másokban, önmagában vagy a körülötte lévő tárgyakban. Megmutatkozhat fizikai, verbális és fantázia formájában.  Egyre kisebb korban jelentkeznek az agresszió különböző megnyilvánulásai.  Van olyan gyerek, akihez ha váratlanul hozzáérnek, azonnal üt vagy széttöri ceruzáit, könyveit, székeket dobál, szélsőséges esetben rettegésben tarhatja a társait. A konfliktusait, problémáit csak károsító viselkedéssel tudja megoldani. A szocializációnak biztosítania szükséges az agresszív feszültségek más, a társas kapcsolatok szempontjából megengedett csatornákon történő levezetését. Képzeljünk el több kuktát. Látszólag egyformák, de mindegyikben más összetevő van és ráadásul más hőfokon rotyognak. Optimális esetben nyomásszabályozó szelepből folyamatosan lép ki a gőz, ezek a gyerekek más „hőfokon működnek” és más összetevőkkel rendelkeznek, nem tudják a gőzt, a feszültségüket kiengedni, hanem hirtelen robbannak.  Három  olyan agresszív jelenséget és kialakulásának folyamatát  szeretném bemutatni, amelyek gyakran előfordulnak óvodában és iskolában.

Elolvasom “Egyre több az agresszív gyerek I.”

Értékelés labirintusában

Az értékelés ideális esetben mind didaktikai, pedagógiai és pszichológiai szempontból szakszerű, igazságos, személyiségfejlesztő és jelentős motiváló hatással bír. Sok szempont ez, aminek jó lenne megfelelni a gyermekek érdekében. Mégis sokan félreértelmezik ezeknek a jelentőségét. Ha jól értékelünk, mindenki nyer és tanul belőle. Számos vizsgálat bizonyította már, hogy az iskolai jegyek nincsenek arányban az életben elért sikerekkel. Ezzel azt szeretném mondani, hogy nem csak a kitűnő bizonyítvány ér valamit. A teljesítménykényszer alatt vannak olyan gyermekek, akik képességeik alatt tudnak teljesíteni szorongásuk miatt.  Segítsünk nekik a családban és iskolában is a nyugodt, bátorító közeggel.

Elolvasom “Értékelés labirintusában”

Hogyan segítsük a tanulási nehézséggel, zavarral küzdő gyermeket a családban?

Az előző cikkemben azt mutattam be, mit tehetünk iskolai környezetben, hogy megkönnyítsük a problémával küzdő gyermek életét. Fontos azonban a szülőkkel való megfelelő kapcsolat kialakítása és érthető kommunikáció, hogy optimálisan tudjon működni a gyerek-pedagógus-szülő hármas egysége. Amikor kiderül egy gyermekről, valamilyen nehézséggel, zavarral küzd sok szülő megijed, ami természetes. Nyugtassuk meg a szülőket. Fontos, hogy meg tudjanak bízni bennünk, hogy a mi óvó szárnyaink alatt biztonságban lesz a legféltetteb kincsük. Beszéld meg négyszemközt a szülővel, hogy miben tudtok egymás segítségére lenni. Fontos a szülők figyelmét felhívni, hogy mindent megteszünk a csemetéért, de otthon is vannak elvégzendő tennivalók az optimális fejlődés érdekében. Érdekes az élet, mert szülőként és pedagógusként minkét oldalt megtapasztalhattam.

Tovább olvasom…