A vándorút – januári mese

Decemberben, az óvodában, az iskolában, otthon rengeteg jó cselekedetet hajtottak végre a gyerekek. Eljött az újév, vége lett a szünetnek. A 2. osztályos gyerekeknek nagyon vidáman kezdődött az újesztendő az iskolában. Januárban, amikor visszaérkeztek társaik közé sok-sok élményt osztottak meg egymással. Ági nénivel leültek a szokásos helyükre, a szőnyegre és az osztály csacsogásától volt hangos a terem. Amikor a tanító néni látta, hogy minden csemete elmesélte élményeit ő is mesélni kezdett, hogy ebben az időszakban vannak népszokások, melyeket régen az emberek igyekeztek betartani.

– Van közületek valaki, aki ismer ilyen népszokásokat? – nézett körbe kíváncsian Ági néni.

– Igen, mi például otthon malacot ettünk vacsorára, mert az állítólag szerencsét hoz –válaszolta Tomi.

– Anyukám pedig lencsét főzött újév első napján – mosolygott Zsófi kedvesen. 

– Mi halat ettünk, mert a sok pikkelye a pénzt jelképezi – kacarászott Gábor.

A gyerekek nagyon sok népszokást említettek még, Ági néni meg is jegyezte:

– Nahát, milyen ügyesek vagytok, ez igen! – nézett büszkén körbe az osztályán- nagyon boldog vagyok, hogy otthon ilyen sokat beszélgettek a népszokásokról.

Még sokáig társalogtak erről a témáról, hogy sok helyen még ma is élnek ezek a hagyományok és vajon tényleg beválnak-e.

– Jaj de jó! – örvendeztek a gyerekek – megérkezett a januári mesénk.

Elolvasom “A vándorút – januári mese”

Adventi készülődés

Ron Cristian gondolatai csodásan illeszkednek az advent időszakához “Higgy a szívedben és saját jóságodban, mert ha így teszel, mások is ezekben fognak hinni. Higgy a csodában, mert teli van vele az élet. De ami a legfontosabb, hogy higgy önmagadban, mert odabenn a lelkedben rejtőzik a csoda, a remény, a szeretet és a holnap álmai.”   Hinnünk kell a jóságban, szeretetben, reménységben, hiszen ez az a minta, amit átadunk a gyerekeknek útravalóul. Az év minden napján, így karácsony előtt is, az őszinte szeretetünknél nincs is nagyobb ajándék senki számára.

Elolvasom “Adventi készülődés”

Jót tenni jó! – Decemberi mese

Elérkezett a december.  A 2. osztályos gyerekek már nagyon várták ezt az időszakot. Az év utolsó hónapja mindig várakozással tele, annyi minden történik ebben az időszakban. Így volt ez az Ági néni osztályában is. Advent első vasárnapját követő hétfőn, a tanító néni az osztályba lépve így szólt:

– Hoztam nektek egy meglepetést. Üljetek le a szőnyegre, és mindjárt meg is mutatom!

A gyerekek kíváncsi szemekkel nézték, mit vesz elő a táskájából.

– Jéé egy adventi koszorú! – mondta csillogó tekintettel Zsófi.

– Gyújtsuk meg az első gyertyát!

Miközben Ági néni lángra lobbantotta az első gyertyát elmesélte a gyerekeknek, hogy az advent koszorún lévő négy gyertya a hitet, a reményt, a szeretetet, és az örömöt jelképezi. A 2. osztályos gyerekek csodálattal hallgatták a tanító néni szavait, és elmondták neki mit is jelentenek ezek a szavak. Megbeszélték, hogy minden hétfőn meggyújtanak egy gyertyát, ami azt is jelzi, hogy egyre közelebb kerülnek a karácsonyhoz és nem csak a termet, hanem a szívüket is ünnepi díszbe öltöztetik.  Éppen befejezték a beszélgetést, amikor a csodás meseláda a szőnyeg közepére libbent.

– Jaj de jó! Megérkezett a decemberi mesénk.

A meseláda felemelkedett előbb apró, majd egyre nagyobb csillámló hópelyhek hullottak alá. A szőnyeg olyanná vált, mint egy nagy, fehér puha paplan. A gyerekek. örömtől kipirosodott arccal próbálták elkapni a szikrázó hókristályokat. Lassan kitolódott a meseláda decemberi fiókja.

Ági néni kivette a papírtekercset és belekezdett a történetbe.

Elolvasom “Jót tenni jó! – Decemberi mese”

GOH – GMP diagnosztika – A beszédészlelés és a beszédmegértés folyamatának vizsgálata

A Lakihegy Rádióban a beszédészlelésről és a beszédmegértésről beszélgettünk.  Két hét múlva bővebben is kifejtésre kerül a téma.  

A gyermekek beszédészlelési és beszédmegértési folyamatai a GMP-diagnosztikával vizsgálhatók. Ezt a tesztrendszert Gósy Mária fonetikus, nyelvész, pszicholingvista (tudományos tanácsadó, illetve tanszékvezető egyetemi professzor) fejlesztette ki 1984 és 1988 között. Az eljárás sztenderdizált, így a magyar anyanyelvű gyermekek beszédfeldolgozási folyamata megítélhető, minősíthető, és az eredmények alapján a terápia megtervezhető. 3 és 13 éves kor közötti gyermekek vizsgálatára alkalmas (bizonyos esetekben fiatalabbak és idősebbek részleges tesztelése is elvégezhető a diagnosztikával). A kapott adatok alapján a beszédfeldolgozás tesztelt működései jól jellemezhetők, ezáltal a tipikus fejlődési szint megbízhatóan elkülöníthető az elmaradottól, a zavart folyamattól. Ezt a diagnosztika életkorspecifikus értékei teszik lehetővé.

Elolvasom “GOH – GMP diagnosztika – A beszédészlelés és a beszédmegértés folyamatának vizsgálata”